Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

(źródło: https://ore.edu.pl/2024/10/poradnictwo-psychologiczno-pedagogiczne-akty-prawne/)

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 737 i 854) (UPO);
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 854) (USO);
  • Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986) (KN);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2023 r. poz.2499);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie wydawania orzeczeń i opinii przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2061);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1798);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2572 i z 2024 r. poz. 438);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2023 r. poz. 2468);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. poz. 1635);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1309);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz. U. poz. 529);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1610);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 50);
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 30 sierpnia 2023 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno – rehabilitacyjno – opiekuńczych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1801) – w przypadku poradni psychologicznopedagogicznych pełniących funkcję wiodących ośrodków koordynacyjno – rehabilitacyjno – opiekuńczych, utworzonych w ramach realizacji programu rządowego “Za życiem” (dalej: WOKRO).

Wykaz publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych na terenie woj. dolnośląskiego: do pobrania w formacie ’.xlsx’

Wykaz publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych na terenie woj. dolnośląskiego:
do pobrania w formacie ’.xlsx’

(źródło: https://ore.edu.pl/2024/10/poradnictwo-psychologiczno-pedagogiczne-akty-prawne/)

 

Rodzaj opinii Poradnia uprawniona do wydania opinii Podstawa prawna
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka Poradnia publiczna § 21 ust. 1. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie wydawania orzeczeń i opinii przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2061);
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Poradnia publiczna § 12 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie wydawania orzeczeń i opinii przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2061);
Orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego Poradnia publiczna § 12 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie wydawania orzeczeń i opinii przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2061);
Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania Poradnia publiczna § 12 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie wydawania orzeczeń i opinii przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2061);
Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno -wychowawczych indywidualnych lub zespołowych. Poradnia publiczna § 12 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie wydawania orzeczeń i opinii przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2061);
Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się Poradnia publiczna lub niepubliczna założona zgodnie z art. 168 UPO oraz zatrudniająca pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczn o-pedagogicznych Art. 127 ust. 11 UPO
Opinia o potrzebie dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia Poradnia publiczna lub niepubliczna § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
Opinia o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologicznopedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce Poradnia publiczna lub niepubliczna § 5 ust. 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Opinia o potrzebie udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki Poradnia publiczna Art. 115 ust. 1 UPO
Opinia o potrzebie objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką realizacji obowiązkowego Poradnia publiczna § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Opinia o potrzebie objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej Poradnia publiczna lub niepubliczna § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Opinia o możliwości wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej Poradnia publiczna lub niepubliczna założona zgodnie z art. 168 UPO oraz zatrudniająca pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych Art. 36 ust. 2 pkt 2 UPO
Opinia o potrzebie odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego Poradnia publiczna lub niepubliczna założona zgodnie z art. 168 UPO oraz zatrudniająca pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych Art. 36 ust. 6 UPO
Opinia dotycząca zwolnienia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego ucznia z uszkodzeniem słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera – z której wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka Poradnia publiczna lub niepubliczna § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
Opinia o potrzebie pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, do publicznej szkoły ponadpodstawowej Poradnia publiczna Art. 150 ust. 2 pkt 4 lit. g UPO
Opinia w sprawie możliwości zawarcia umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego przez osobę niemająca 15 lat, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową, na zasadach określonych dla młodocianych w celu przygotowania zawodowego w formie nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy Poradnia publiczna lub niepubliczna Art. 191 § 24 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. — Kodeks pracy
Opinia w sprawie możliwości wykonywania pracy lub innych zajęć zarobkowych przez dziecko do ukończenia przez nie 16 roku życia Poradnia publiczna lub niepubliczna Art. 3045 § 4 pkt 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. — Kodeks pracy
Inne opinie w sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży (np. dla sądu, poradni foniatrycznej) Poradnia publiczna § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologicznopedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych

Wzory wniosków, orzeczeń i opinii znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie wydawania orzeczeń i opinii przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2061).

W ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oferowanej przez szkoły i placówki oświatowe, kluczowym elementem wsparcia jest diagnoza oraz ocena funkcjonalna uczniów. Proces ten pozwala na lepsze zrozumienie indywidualnych potrzeb każdego dziecka oraz na opracowanie skutecznych form pomocy edukacyjnej i terapeutycznej.

Czym jest diagnoza i ocena funkcjonalna?

Diagnoza to wieloaspektowy proces badawczy, mający na celu rozpoznanie potencjału ucznia, jego trudności oraz mocnych stron w różnych obszarach funkcjonowania, takich jak:

  • rozwój intelektualny,
  • umiejętności społeczne,
  • funkcjonowanie emocjonalne,
  • zdolności sensoryczne i motoryczne.

Ocena funkcjonalna koncentruje się na praktycznym rozpoznaniu zdolności i ograniczeń ucznia w codziennym funkcjonowaniu w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. Dzięki niej można precyzyjnie określić potrzeby ucznia oraz zaplanować odpowiednie formy wsparcia.

Jak przebiega proces diagnozy i oceny funkcjonalnej?

  1. Zgłoszenie potrzeby diagnozy – może pochodzić od nauczyciela, pedagoga, rodzica lub samego ucznia.
  2. Zbieranie informacji – analiza dokumentacji, rozmowy z rodzicami, nauczycielami oraz obserwacja ucznia.
  3. Przeprowadzenie badań – testy diagnostyczne, kwestionariusze oraz inne metody dostosowane do wieku i potrzeb dziecka.
  4. Analiza wyników – zespół specjalistów, w tym psychologów i pedagogów, opracowuje raport z diagnozy.
  5. Sformułowanie rekomendacji – na podstawie wyników diagnozy proponowane są konkretne formy wsparcia i działania.

Dlaczego diagnoza jest ważna?

  • Indywidualizacja nauczania: umożliwia dostosowanie metod i treści kształcenia do możliwości ucznia.
  • Zapobieganie trudnościom szkolnym: wczesne rozpoznanie problemów pozwala na skuteczniejsze działania wspierające.
  • Wsparcie w rozwoju: pomaga uczniowi rozwijać jego potencjał oraz radzić sobie z trudnościami.

Gdzie można uzyskać pomoc?

Diagnoza i ocena funkcjonalna realizowana jest przez:

  • szkolnych specjalistów – psychologów, pedagogów i logopedów,
  • poradnie psychologiczno-pedagogiczne – publiczne i niepubliczne,
  • specjalistyczne ośrodki wsparcia dla dzieci i młodzieży.

Jeśli masz pytania lub potrzebujesz wsparcia, skontaktuj się z nauczycielem, wychowawcą lub poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Pamiętaj, że każdy uczeń ma prawo do pomocy dostosowanej do jego potrzeb!

Dobre Praktyki w Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest kluczowym elementem wspierania uczniów, rodziców i nauczycieli w procesie edukacji. W tej sekcji dzielimy się sprawdzonymi rozwiązaniami i inicjatywami, które pomagają budować przyjazne środowisko szkolne oraz wspierają rozwój dzieci i młodzieży.

Przykłady Dobrych Praktyk

  1. Indywidualne Plany Wsparcia Uczniów
    W wielu szkołach wprowadzono systematyczne tworzenie indywidualnych planów wsparcia, które uwzględniają diagnozę potrzeb ucznia, jego mocne strony oraz konkretne działania wspomagające. Plany te są regularnie konsultowane z rodzicami i zespołem specjalistów.
  2. Grupy Wsparcia dla Uczniów i Rodziców
    Organizowanie cyklicznych spotkań grup wsparcia, prowadzonych przez psychologów lub pedagogów, pozwala uczniom dzielić się swoimi doświadczeniami i radzić sobie z trudnościami emocjonalnymi. Rodzice zyskują natomiast przestrzeń do wymiany doświadczeń i otrzymania praktycznych wskazówek.
  3. Warsztaty Umiejętności Społecznych
    Regularne zajęcia rozwijające kompetencje interpersonalne, takie jak komunikacja, radzenie sobie ze stresem czy współpraca w grupie, znacząco poprawiają funkcjonowanie uczniów w środowisku szkolnym.
  4. Programy Mediacyjne
    Wprowadzenie mediacji rówieśniczych w szkołach pomaga skutecznie rozwiązywać konflikty między uczniami. Mediatorzy – odpowiednio przeszkoleni uczniowie – działają jako neutralne strony, wspierając kolegów w znalezieniu satysfakcjonujących rozwiązań.
  5. Dni Zdrowia Psychicznego
    Organizowanie dni tematycznych poświęconych zdrowiu psychicznemu to doskonała okazja, aby uwrażliwić społeczność szkolną na znaczenie dobrego samopoczucia psychicznego. W ramach takich dni prowadzone są warsztaty, wykłady oraz konsultacje ze specjalistami.
  6. Partnerstwo z Rodzicami
    W szkołach, które z powodzeniem angażują rodziców w proces pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowane są regularne spotkania, warsztaty edukacyjne oraz konsultacje indywidualne. Współpraca ta zwiększa efektywność działań wspierających uczniów.
  7. Kąciki Relaksu i Emocji
    W niektórych szkołach powstały specjalne przestrzenie, w których uczniowie mogą się zrelaksować, wyciszyć lub porozmawiać z pedagogiem. Takie miejsca sprzyjają budowaniu poczucia bezpieczeństwa i redukują napięcie.

Dlaczego warto korzystać z dobrych praktyk?

  • Usprawniają one proces organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  • Przyczyniają się do budowania pozytywnej atmosfery w szkole.
  • Pomagają zaspokoić indywidualne potrzeby uczniów.
  • Wspierają rozwój kompetencji emocjonalnych i społecznych wśród dzieci i młodzieży.

Zachęcamy szkoły i placówki oświatowe do dzielenia się swoimi dobrymi praktykami. Jeśli w Twojej szkole realizowany jest ciekawy projekt lub działanie wspierające uczniów, skontaktuj się z nami i podziel się swoim doświadczeniem! Wspólnie możemy budować lepszą przyszłość dla naszych dzieci i młodzieży.

W tej sekcji znajdziesz zestawienie przydatnych linków do stron i platform, które mogą wspierać nauczycieli, uczniów i rodziców w codziennej pracy edukacyjnej, rozwoju osobistym oraz poszukiwaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE)

Platforma edukacyjna oferująca materiały szkoleniowe, programy wsparcia dla nauczycieli oraz poradniki dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
🔗 https://www.ore.edu.pl

Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE)

Informacje o egzaminach, harmonogramach oraz przykładowe arkusze egzaminacyjne. Niezbędne źródło dla uczniów i nauczycieli przygotowujących się do sprawdzianów i egzaminów.
🔗 https://www.cke.gov.pl

Portal Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Bezpłatne zasoby edukacyjne dla uczniów i nauczycieli, w tym materiały interaktywne, podręczniki oraz ćwiczenia.
🔗 https://www.epodreczniki.pl

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę

Informacje i wsparcie dla dzieci, młodzieży, rodziców i nauczycieli w obszarze bezpieczeństwa emocjonalnego, przeciwdziałania przemocy oraz cyberprzemocy.
🔗 https://www.fdds.pl

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży – 116 111

Strona internetowa Telefonu Zaufania dla dzieci i młodzieży, oferująca pomoc oraz materiały edukacyjne na temat zdrowia psychicznego.
🔗 https://116111.pl

Rzecznik Praw Dziecka

Portal informacyjny Rzecznika Praw Dziecka, gdzie znajdują się porady prawne oraz wsparcie dla dzieci i rodziców.
🔗 https://brpd.gov.pl

Jeśli znasz inne wartościowe źródła, które mogą być pomocne w edukacji lub wsparciu psychologicznym, skontaktuj się z nami i zaproponuj dodanie linku. Razem tworzymy bazę, która pomaga każdemu!


Bezpłatne warsztaty online: Dobrostan na co dzień
Centrum Nauki Kopernik i Klub Młodego Odkrywcy zapraszają osoby pracujące z dziećmi i młodzieżą na…
Lista ośrodków I stopnia referencyjnego w psychiatrii dzieci i młodzieży
Szanowni Państwo, Poniżej zamieszczamy aktualną listę ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej…
Bezpłatna pomoc psychologiczna i psychiatryczna dla uczniów polskich i ukraińskich.
Informujemy, że Fundacja „Twarze depresji” we współpracy z Polska Akcją Humanitarną …
zmiany w prawie oświatowym
zmiany-w-prawie-oswiatowym
Shadow

Komunikaty

previous arrowprevious arrow
slide 1
Image Slide 2
Posiłek w szkole i w domu
Warstwa nagłówka
Image Slide 1
Wyprawka szkolna
Wyprawka szkolna
next arrownext arrow
Shadow

Przydatne narzędzia

previous arrowprevious arrow
slide 1
Image Slide 2
Posiłek w szkole i w domu
Image Slide 1
Wyprawka szkolna
Wyprawka szkolna
Image Slide 3
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Image Slide 3
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
next arrownext arrow
Shadow

Programy rządowe

previous arrowprevious arrow
slide 1
Image Slide 2
Posiłek w szkole i w domu
Image Slide 1
Wyprawka szkolna
Wyprawka szkolna
Image Slide 3
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
next arrownext arrow
Shadow
slide 1
Image Slide 2
Posiłek w szkole i w domu
Warstwa nagłówka
Shadow
Image Slide 1
Wyprawka szkolna
Wyprawka szkolna
Shadow
ZPE - do KO (1)
Shadow
ORE doradztwo zawodowe - do KO
Shadow
Infozawodowe - do KO
Shadow

Klauzula informacyjna

Ponieważ przekazałeś nam swoje dane osobowe w przesłanej korespondencji papierowej, mailowej, telefonicznie lub osobiście mamy obowiązek poinformować Cię że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Dolnośląski Kurator  Oświaty z siedzibą we Wrocławiu, Plac Powstańców Warszawy 1, zwany dalej Administratorem;
  2. Dane osobowe przetwarzane są w celu zrealizowania sprawy, z którą zwracasz się do nas;
  3. Posiadasz prawo do: żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych, wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania, przenoszenia danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeżeli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych – cofnięcia zgody na ich przetwarzanie;
  4. Twoje dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się na stronie internetowej Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, pod adresem:

https://kuratorium.ibip.wroc.pl/public/?id=119012

a także w kancelarii, oraz sekretariatach wydziałów i delegatur Kuratorium

……………………………………………………………………………………………………………………….

Information Clause

Because of giving your personal data over us, in sending paper corespondence, e-mail, by phone or personal, we are obliged to inform you that:

  1. the Administrator of your personal data will be Dolnośląski Kurator Oświaty with registered office in Wrocław, Plac Powstańców Warszawy 1, hereinafter ‘Administrator’;
  2. The personal data are processed to realise the case supplied to us;
  3. You have a right to: demand from Administrator the availability to your personal data, its rectification, remove or limit personal data, may object to this type of processing, transfer data, supply the complain to control authority if you express the consent for processing your data, back the consent for their processing;
  4. Your personal data are not undergoing to make automatic decision in this area.

The full content of this information clause is included on the website of Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, under address https://kuratorium.ibip.wroc.pl/public/?id=119012

but also in Registrar’s Offices therein Divisions and Delegations of Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.