Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (DZ. U. z 2017 r. poz. 1635)
  • Program „za zżyciem” – https://www.gov.pl/web/edukacja/program-za-zyciem
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2499)
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2023 r. poz. 2102)

  • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) – to kompleksowy program wsparcia dla dzieci od urodzenia do około 7 roku życia, który ma na celu poprawę ich funkcjonowania w różnych obszarach rozwojowych. Program ten jest skierowany do dzieci, u których występują opóźnienia w rozwoju psychoruchowym, zaburzenia emocjonalne, trudności w komunikacji, autyzm, ADHD czy inne niepełnosprawności.
  • Celem WWRD jest zapewnienie wszechstronnej pomocy dzieciom z zaburzeniami rozwojowymi, aby mogły jak najlepiej funkcjonować w różnych obszarach życia. Program koncentruje się na wspieraniu rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego dziecka poprzez indywidualnie dostosowane terapie, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

Jak i do kogo złożyć wniosek?

Formalnym warunkiem otrzymania wsparcia jest uzyskanie, na wniosek rodziców, opinii o potrzebie WWRD. W tym celu rodzice dziecka powinni podjąć następujące kroki:

  • zgłosić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej, wziąć ze sobą dokumentację medyczną dziecka (takie jak: zaświadczenie lekarskie, opinie specjalistów oraz ewentualne wyniki badań),
  • wypełnić wniosek o wydanie opinii,
  • zgłosić się z dzieckiem na badanie do poradni w ustalonym terminie,
  • po otrzymaniu opinii o potrzebie uczestnictwa dziecka w zajęciach – zgłosić się do wybranej placówki prowadzącej takie wspomaganie.

Kto przygotowuje opinię o WWRD?

Opinię o potrzebie Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka (WWRD) wydaje zespół orzekający działający przy publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

  • W skład zespołu wchodzą: pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka; psycholog; logopeda * (w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny, mogą wchodzić również inni specjaliści).

Sposób realizacji WWRD

  • zajęcia wspierające mogą być prowadzone w jednostce systemu oświaty, która ma możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Mogą to być:

– publiczne i niepubliczne: przedszkola i szkoły podstawowe, w tym specjalne,

-inne formy wychowania przedszkolnego,

-specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze,

-specjalne ośrodki wychowawcze,

-ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze

-poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne, w których powołano zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

  • Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
  • Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się od 4 do 8 godzin w miesiącu.
  • Zajęcia prowadzone są indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną
  • Zajęcia są bezpłatne

Cel i formy współpracy z rodzicami:

Wzmacnianie więzi emocjonalnej – pomaganie rodzicom w budowaniu pozytywnych relacji z dzieckiem, co sprzyja jego rozwojowi.

Edukacja rodziców – dostarczanie wiedzy o metodach wspierania rozwoju dziecka, aby mogli kontynuować działania terapeutyczne w domu.

Indywidualizacja wsparcia – dostosowanie metod pracy do potrzeb dziecka i jego rodziny, uwzględniając ich codzienne funkcjonowanie.

Zwiększenie skuteczności terapii – regularna współpraca pozwala na lepsze monitorowanie postępów dziecka i dostosowywanie działań terapeutycznych.

Wsparcie psychologiczne – pomoc rodzicom w radzeniu sobie z wyzwaniami związanymi z wychowaniem dziecka wymagającego specjalistycznej opieki.

Formy współpracy z rodzicami:

  • Indywidualne konsultacje – regularne spotkania z psychologiem, pedagogiem lub logopedą, podczas których rodzice otrzymują wskazówki dotyczące pracy z dzieckiem w domu.
  • Warsztaty i szkolenia – organizowane przez placówki edukacyjne i terapeutyczne, pomagają rodzicom zdobyć wiedzę na temat metod wspierania rozwoju dziecka.
  • Zajęcia wspólne – niektóre sesje terapeutyczne odbywają się z udziałem rodziców, co pozwala im na aktywne uczestnictwo w procesie wspomagania.
  • Materiały edukacyjne – poradnie i placówki udostępniają rodzicom broszury, poradniki oraz materiały multimedialne dotyczące rozwoju dziecka.
  • Grupy wsparcia – spotkania dla rodziców, podczas których mogą wymieniać się doświadczeniami i uzyskać pomoc od specjalistów oraz innych rodzin.
  • Stały kontakt z zespołem WWRD – rodzice mogą konsultować się z terapeutami i nauczycielami, aby monitorować postępy dziecka i dostosowywać metody pracy.

 

Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, posiada osoba, która ukończyła:

1) jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku:

a) pedagogika specjalna w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) pedagogika specjalna w zakresie innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, lub

c) na którym jest realizowane wyłącznie kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie: – wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, i posiada przygotowanie pedagogiczne lub – pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii lub pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub

2) studia pierwszego i drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku innym niż pedagogika specjalna, w zakresie:

a) wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) pedagogiki resocjalizacyjnej, logopedii lub pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej), i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, lub

3) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia:

a) na kierunku lub w zakresie innym niż określone w pkt 1 i 2 i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub

b) na kierunku psychologia w zakresie odpowiadającym prowadzonym zajęciom i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

4) studia drugiego stopnia prowadzone zgodnie z nowym standardem kształcenia na kierunku pedagogika specjalna, na podstawie § 39 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów, w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

5) studia na kierunku fizjoterapia lub studia w zakresie fizjoterapii lub rehabilitacji ruchowej i posiada przygotowanie pedagogiczne, lub

6) studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunku psychologia w zakresie:

a) wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, lub

7) studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie:

a) wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i posiada przygotowanie pedagogiczne lub

b) innym niż określony w lit. a i posiada przygotowanie pedagogiczne oraz ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, terapii pedagogicznej, terapii rodzin lub innego rodzaju terapii właściwej dla pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, lub

8) studia prowadzone zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem 3 sierpnia 2019 r. w zakresie terapii pedagogicznej i posiada przygotowanie pedagogiczne.

Kwalifikacje do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, posiada również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela logopedy.

Głównym zadaniem Zespołu jest opracowanie i realizacja indywidualnego programu wczesnego wspomagania dla dziecka, który uwzględnia jego specyficzne potrzeby i możliwości.
Szczegółowe zadania Zespołu WWRD obejmują:
Diagnozę i ocenę:
Zespół prowadzi diagnozę rozwoju dziecka, analizuje jego potrzeby i potencjał oraz ocenia postępy w terapii.
Opracowanie programu:
Na podstawie diagnozy zespół opracowuje indywidualny program wczesnego wspomagania, który zawiera cele, zadania i formy terapii.
Realizację programu:
Zespół realizuje program wczesnego wspomagania, prowadząc zajęcia indywidualne lub grupowe, a także współpracując z rodziną dziecka.

Współpracę z rodzicami:
Zespół aktywnie współpracuje z rodzicami, udzielając im wsparcia i porad, a także angażując ich w proces terapeutyczny.
Analizę i ewaluację:
Zespół systematycznie analizuje efektywność programu i ewentualnie go modyfikuje, aby zapewnić dziecku jak najlepsze wsparcie.
Wsparcie dla rodzeństwa:
Zespół może również oferować wsparcie dla rodzeństwa dziecka objętego WWRD, aby zapewnić równowagę i wsparcie w rodzinie.

zmiany w prawie oświatowym
zmiany-w-prawie-oswiatowym
Shadow

Komunikaty

previous arrowprevious arrow
slide 1
Image Slide 2
Posiłek w szkole i w domu
Warstwa nagłówka
Image Slide 1
Wyprawka szkolna
Wyprawka szkolna
next arrownext arrow
Shadow

Przydatne narzędzia

previous arrowprevious arrow
slide 1
Image Slide 2
Posiłek w szkole i w domu
Image Slide 1
Wyprawka szkolna
Wyprawka szkolna
Image Slide 3
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
Image Slide 3
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
next arrownext arrow
Shadow

Programy rządowe

previous arrowprevious arrow
slide 1
Image Slide 2
Posiłek w szkole i w domu
Image Slide 1
Wyprawka szkolna
Wyprawka szkolna
Image Slide 3
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
next arrownext arrow
Shadow
slide 1
Image Slide 2
Posiłek w szkole i w domu
Warstwa nagłówka
Shadow
Image Slide 1
Wyprawka szkolna
Wyprawka szkolna
Shadow
ZPE - do KO (1)
Shadow
ORE doradztwo zawodowe - do KO
Shadow
Infozawodowe - do KO
Shadow

Klauzula informacyjna

Ponieważ przekazałeś nam swoje dane osobowe w przesłanej korespondencji papierowej, mailowej, telefonicznie lub osobiście mamy obowiązek poinformować Cię że:

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Dolnośląski Kurator  Oświaty z siedzibą we Wrocławiu, Plac Powstańców Warszawy 1, zwany dalej Administratorem;
  2. Dane osobowe przetwarzane są w celu zrealizowania sprawy, z którą zwracasz się do nas;
  3. Posiadasz prawo do: żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych, wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania, przenoszenia danych, wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeżeli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych – cofnięcia zgody na ich przetwarzanie;
  4. Twoje dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

Pełna treść klauzuli informacyjnej znajduje się na stronie internetowej Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, pod adresem:

https://kuratorium.ibip.wroc.pl/public/?id=119012

a także w kancelarii, oraz sekretariatach wydziałów i delegatur Kuratorium

……………………………………………………………………………………………………………………….

Information Clause

Because of giving your personal data over us, in sending paper corespondence, e-mail, by phone or personal, we are obliged to inform you that:

  1. the Administrator of your personal data will be Dolnośląski Kurator Oświaty with registered office in Wrocław, Plac Powstańców Warszawy 1, hereinafter ‘Administrator’;
  2. The personal data are processed to realise the case supplied to us;
  3. You have a right to: demand from Administrator the availability to your personal data, its rectification, remove or limit personal data, may object to this type of processing, transfer data, supply the complain to control authority if you express the consent for processing your data, back the consent for their processing;
  4. Your personal data are not undergoing to make automatic decision in this area.

The full content of this information clause is included on the website of Kuratorium Oświaty we Wrocławiu, under address https://kuratorium.ibip.wroc.pl/public/?id=119012

but also in Registrar’s Offices therein Divisions and Delegations of Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.